Vintage cars parade

Partybreaker – Dodge Charger 1971…

Sosit ultimul, cu mare întârziere, dar nu a trecut cu siguranţă neobservat. Partybreaker🙂 – Dodge Charger 1971.

DSC_0391DSC_0392

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––DSC_0393DSC_0394DSC_0396DSC_0400DSC_0398DSC_0399

Sânnicolau Mare – 18 aprilie 2015

Veteran Autoclub Mako au adus la Sânnicolau, printre altele: Trabant 601, Volga GAZ 24, Zastava 1100, Zastava 750 „Fica”, VW Beetle şi alte piese interesante, precum Moskvitch 403, Fiat 500C Topolino (1953) şi mai ales „micuţul şi talentatul” BMW 700 din 1959. Au atras atenţia motocicleta cu ataş „Pannonia”, într-o combinaţie de culori foarte plăcută şi o piesă rară, imecabilă: motocicleta Wanderer Tauren 200 din 1929. Sosit târziu, un muscle car american al colegilor din Mako a făcut o mare impresie celor prezenţi. Este vorba despre un Dodge Charger din 1971, cu motor de aproape 5.900 cmc.

DSC_0401DSC_0382DSC_0338DSC_0348DSC_0339DSC_0340DSC_0341DSC_0347DSC_0343DSC_0344DSC_0350DSC_0361DSC_0362DSC_0371DSC_0371DSC_0372DSC_0373DSC_0374DSC_0375DSC_0381DSC_0376DSC_0378DSC_0383DSC_0384DSC_0386DSC_0387

DSC_0389DSC_0390

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

Retro Parada – Primavara Timisoara 2015, editia premierelor!

Lugojul a participat pentru prima dată cu două automobile clasice la parada automobilelor de epocă de la Timişoara. Ediţia din acest an a Reroparadei de Primăvară organizată de Retromobil Clubul Român la Timişoara şi Sânnicolaul Mare adus în prim plan mai multe noutăţi, putând fi numită pe drept cuvânt o ediţie a premierelor. Manifestarea a avut loc sâmbătă, 18 aprilie, în Piaţa Victoriei, între orele 10-12.30, după care caravana clasicelor pe patru roţi s-a îndreptat spre Sânnicolaul Mare, unde timişorenii au fost aşteptaţi de colegii lor maghiari de la Automobil Clubul „Veteran” din Mako.

Premierele absolute ale Retroparadei de Primăvară 2015 au fost un splendid Buick Riviera din 1972, maşina americană de top care era recunoscută şi după numele „Boat tail” – coadă de barcă, element de design care o face şi azi inconfundabilă. Automobilul a fost adus din SUA în Olanda, de unde a fost achiziţionat de către colecţionarul timişorean Alexandru Matusciac, care a restaurat-o impecabil. Tot în premieră, în piaţa Victoriei au fost expuse alte două maşini de clasă: un Rolls Royce Silver Spirit şi un Jaguar XJ 12 HE, ambele din anul 1985.

DSC_0321DSC_0322DSC_0323DSC_0324DSC_0325DSC_0326DSC_0333DSC_0334DSC_0335DSC_0337

Alte bijuterii pe patru roţi expuse în centrul Timişoarei au fost Cadillac Eldorado – 1973, Bentley S1 – 1959, Renault 10 Major – 1965, Ford Mustang – 1964, BMW 1602 – 1973, Skoda S 100 – 1972, VW Transporter T2 – 1977, Opel Monza GSE 3.0E – 1984, VW Beetle 1200 – 1962, VW Beetle 1300 – 1970, Austin 10 – 1947, un Fiat 1100 cabriolet din 1939. Cel mai vechi automobil expus a fost un AutoUnion – DKW cu motor 2 cil. din anul 1938 – proprietar Jarco Matici (Timişoara). Au mai fost expuse o motocicletă MZ şi o motoretă  autohtonă Mobra.

DSC_0304DSC_0305DSC_0306DSC_0307DSC_0308DSC_0309DSC_0310DSC_0311DSC_0312DSC_0313DSC_0314DSC_0315

Este pentru prima dată când Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Timiş participă la eveniment cu două autospeciale de pompieri Mercedes Benz 1113. Este vorba despre o autospecială pentru prima intervenţie şi comandă din anul 1981 şi una pentru transport echipament scafandri şi muniţie neasanată din anul 1980, ambele având 110 cai putere. Prima este dotata cu o motopompa de 2000 litri pe minut, cu tub de absorbtie, peridoc cu barca, echipament scafandru, hamuri pentru alpinism, generator de iluminat si tot felul de accesorii. Cele două autospeciale MB 1113 sunt perfect functionale si se folosesc la interventii.

DSC_0293DSC_0294DSC_0296DSC_0298DSC_0299DSC_0301DSC_0302DSC_0303

Tot pentru prima dată, Lugojul a fost reprezentat de două automobile de epocă, o Skoda 120L din 1978 şi o Dacia 1310 din 1984, ambele aparţinând colecţionarului Iulian Zaiba. De remarcat şi faptul că au fost expuse şase automobile autohtone Dacia 1300, cea mai veche fiind din 1970. S-a remarcat din nou unica Dacia 1300 Break de Miliţie restaurată pe plan naţional. Maşina laborator criminalistic datează din 1976 şi este deţinută de colecţionarul Dorin Bagiu din Giroc.

DSC_0318DSC_0280

Vlad Capotescu, reprezentant judeţean al Retromobil Club Romania, adaugă şi alte premiere: „Anul acesta, pentru a ne integra mai bine în atmosfera de epocă, prin colaborarea cu Filarmonica Banatul din Timisoara, am programat în cadrul Retroparadei un moment muzical susţinut de tinerii muzicieni de la West Brass Quintett, care au interpretat piese Glenn Miller, Dixieland sau cântece ale anilor 60 din repertoriul Beatles. De asemenea, prin colaborarea cu Primăria din Sânnicolaul Mare, am organizat acolo întîlnirea cu colegii din Mako, Ungaria, menţinând caracterul internaţional al manifestării”.

DSC_0330DSC_0331

––––––––––––––––––––

În total, la Timişoara şi Sânnicolaul Mare au fost expuse peste 50 de automobile şi motociclete de epocă. (Cristian Ghinea)            

DSC_0265DSC_0266DSC_0267DSC_0268DSC_0270DSC_0271DSC_0272DSC_0273DSC_0274DSC_0275DSC_0269DSC_0276DSC_0277DSC_0278DSC_0279DSC_0280DSC_0281DSC_0282DSC_0283DSC_0284DSC_0285DSC_0286DSC_0287DSC_0288DSC_0289DSC_0290DSC_0291DSC_0292                                          

 

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Retro Parada – Primavara Timisoara 2014

––––––––––––––––––––––Retroparada Primavara TM 2014 (12)Retroparada Primavara TM 2014 (11)Retroparada Primavara TM 2014 (10)Retroparada Primavara TM 2014 (9)Retroparada Primavara TM 2014 (8)Retroparada Primavara TM 2014 (5)Retroparada Primavara TM 2014 (6)Retroparada Primavara TM 2014 (3)Retroparada Primavara TM 2014 (4)Retroparada Primavara TM 2014 (2)Retroparada Primavara TM 2014 (7)Retroparada Primavara TM 2014 (1)––––––––––––––––––––––

Retro Parada  Toamnei 2013 – cele mai frumoase automobile de epocă au fost expuse la Timişoara

Sâmbătă 19 octombrie, în decorul unei minunate zile de toamnă, la Timişoara şi în alte 15 oraşe din ţară s-a defăşurat o nouă ediţie a paradei automobilelor de epocă.

Retro Parada Toamnei TM 2013 pic01

Retro Parada Toamnei TM 2013 pic02Retro Parada Toamnei TM 2013 pic03Retro Parada Toamnei TM 2013 pic04Retro Parada Toamnei TM 2013 pic05Retro Parada Toamnei TM 2013 pic06Retro Parada Toamnei TM 2013 pic07Retro Parada Toamnei TM 2013 pic08Retro Parada Toamnei TM 2013 pic09Retro Parada Toamnei TM 2013 pic10

“Retro Parada Toamnei este ultimul eveniment organizat de Retromobil Club România în acest an. La Timişoara, Retro Parada a avut în 2013 o ediţie de primăvară şi una de toamnă. Ne bucurăm că această ediţie are pentru noi câteva premiere.

Retro Parada Toamnei TM 2013 pic23Retro Parada Toamnei TM 2013 pic25Retro Parada Toamnei TM 2013 pic24Retro Parada Toamnei TM 2013 pic26

===========================DSC_0299DSC_0301DSC_0302DSC_0303DSC_0296DSC_0298DSC_0293DSC_0294

Este prima ediţie cu caracter internaţional, prin participarea unui reprezentant al clubului automobilelor de epocă din Novi Sad,  Voivodina-Serbia şi prima ediţie la care participă un lugojean deţinător al unui automobil clasic impecabil restaurat. Ne-am bucurat să consemnăm şi alte participări în premieră”, ne-a declarat dl. Vlad Capotescu, reprezentant judeţean al Retromobil Club România.

Retro Parada Toamnei TM 2013 pic27Retro Parada Toamnei TM 2013 pic28 Retro Parada Toamnei TM 2013 pic32 Retro Parada Toamnei TM 2013 pic33Retro Parada Toamnei TM 2013 pic31 Retro Parada Toamnei TM 2013 pic34

Ca şi la ediţia de primăvară, Retro Parada Toamnei s-a desfăşurat în Piaţa Victoriei, între orele 10-12, după care participanţii s-au încolonat şi au plecat, în sunetul claxoanelor, spre Castelul Moşniţa Nouă, unde a avut loc o şuetă a colecţionarilor. Au fost prezentate publicului timişorean 26 de automobile clasice, la care s-au adăugat o motocicletă IJ din 1956 şi o motoretă Mobra.

Retro Parada Toamnei TM 2013 pic11Retro Parada Toamnei TM 2013 pic50Retro Parada Toamnei TM 2013 pic12Retro Parada Toamnei TM 2013 pic13Retro Parada Toamnei TM 2013 pic14Retro Parada Toamnei TM 2013 pic15

Un aspect interesant al Retro Paradei de Toamnă de la Timişoara a fost prezenţa masivă a automobilelor de fabricaţie românească, automobile care sunt din ce în ce mai apreciate de colecţionari. Dintre cele cinci automobile Dacia 1300, o Dacia 1100 (din 1970) şi o Dacia Sport, publicul a fost atras în special de o maşină de Miliţie Dacia 1300 Break, echipată cu girofar şi megafonul aferent.

Retro Parada Toamnei TM 2013 pic29Retro Parada Toamnei TM 2013 pic30Retro Parada Toamnei TM 2013 pic35Retro Parada Toamnei TM 2013 pic38

Proprietarul Dorin Bagiu ne-a declarat că maşina sa fabricată în 1976 este unică, la Bucureşti fiind restaurate două maşini de Miliţie, dar în varianta berlină. Deşi foarte asemănătoare cu Dacia, maşina lugojeanului Puiu Unguru s-a făcut remarcată. Renault-ul său, model 12 TS, fabricat în 1975 la Uzinele Renault din Billancort – Franţa, a fost o minivedetă a ediţiei, fiind foarte apreciată de cunoscători. Dintre automobilele autohtone, am mai remarcat o maşină de teren IMS (M461, strămoşul ARO), fabricat în 1969.

Retro Parada Toamnei TM 2013 pic17Retro Parada Toamnei TM 2013 pic19

Retro Parada Toamnei TM 2013 pic16Retro Parada Toamnei TM 2013 pic18 Retro Parada Toamnei TM 2013 pic22Retro Parada Toamnei TM 2013 pic21

Alte premiere au fost un Volkswagen Kubelwagen 181 din 1971 (maşină folosită Armata Vest-Germană şi fabricată pe platforma celebrei „broscuţe”), un splendid Chrysler Valiant 200 din 1962 (proprietar Milan Lemi), care a parcurs fără probleme drumul de la Novi Sad la Timişoara, un Fiat 1100 fabricat în Austria, la Uzinele Steyr, în 1965, un Opel Kadett Super LS 1968 de 55 cp şi un model ceva mai rar – Opel Kadett „City” din 1979.

Retro Parada Toamnei TM 2013 pic36Retro Parada Toamnei TM 2013 pic37

Cea mai valoroasă maşină expusă a fost Bentley S1 model 1959 importat din Anglia, cea mai… grea, de aproape trei tone – un Buick Roadmaster din 1956, botezat „Elvis”, şi cea mai rapidă – un Ford Mustang din 1964. Peisaul a fost completat de un Mercury Monarch 1979, un Citroen Traction Avant 1952, o Skoda 120L din 1979. Perioada interbelică a avut un singur reprezentant – un Fiat decapotabil model 1100 Torpedo din 1939.

Retroparada mobil 01Retroparada mobil 02

Cristian Ghinea

Retro Parada Primăverii Timişoara 2013

Parada de primăvară a automobilelor de epocă – Timişoara 2013 a fost un succes de public. Sâmbătă, 20 aprilie 2013, între orele 10 şi 12.30, spaţiul din faţa Catedralei Mitropolitane din Timişoara a devenit locul de întâlnire al elegantelor automobile de epocă din judeţul Timiş. Datorită vremii splendid şi a amplasării în plin centrul oraşului, ediţia de primăvară a Retroparadei automobilelor de epocă – 2013 a fost un succes de public. De la eveniment nu au lipsit automobile ale anilor ’30, frumoase italiene şi americane ale anilor’60-‘70’, dar şi maşini clasice româneşti – ARO, Dacia şi chiar o motoretă Mobra „Hoinar”.

Logo Retro Parada Primavara TM 01

Logo Retro Parada Primavara TM 02

LOGO Retro Parada Primavara TM 03

LOGO Retro Parada Primavara TM 05

LOGO Retro Parada Primavara TM 06

LOGO Retro Parada Primavara TM 07

“Evenimentul are loc pe plan naţional, simultan în 16 oraşe. La Timişoara avem 17 automobile expuse, iar în toată ţara sunt peste 300 de automobile. Parctic, este cea mai mare expoziţie de vehicule istorice din istoria modern a României. Cu această ocazie, sărbătorim şi 15 ani de la înfiinţarea Retromobil Club România”, ne-a declarat Vlad Capotescu, reprezentantul judeţean al Retromobil Clubului.

LOGO Retro Parada Primavara TM 08

LOGO Retro Parada Primavara TM 09

LOGO Retro Parada Primavara TM 10

LOGO Retro Parada Primavara TM 11

LOGO Retro Parada Primavara TM 12

LOGO Retro Parada Primavara TM 13

Dacă anul trecut Parada de Toamnă s-a desfăşurat la parcarea de la “Bastion”, un spaţiu care nu punea în valoare automobilele de epocă expuse, în acest an plasarea evenimentului în centrul Timişoarei a adus un mare plus la capitolul afluenţeiă de public. “Mulţumim primarului Timişoarei pentru locaţia deosebită pe care ne-a oferit-o şi sperăm ca acest moment să fie începutul unei frumoase colaborări”, a mai declarat Capotescu.

LOGO Retro Parada Primavara TM 14

LOGO Retro Parada Primavara TM 15

LOGO Retro Parada Primavara TM 16

LOGO Retro Parada Primavara TM 17

Celor patru automobile interbelice fabricate în 1939 (Buick, Wanderer, Mercedes 170B şi Fiat), li s-a adăugat o importantă prezenţă românească – un ARO M461 din 1969, două Dacia 1300 (din 1979 şi 1980) şi o Dacia Sport din 1984, care, deşi nu e încă vehicul istoric, este impecabil prezervat şi face parte dintr-o serie limitată. Printre cele mai admirate vehicule s-au numărat un Buick Century Eight fabricat de General Motors în 1939, dotat cu un motor cu opt cilindri în linie (5247 cmc) şi care consumă “doar” 40 de litri de benzină la suta de km, dar şi un Mercedes 280 SL varianta americană, mai cunoscut la noi ca “maşina lui Bobby Ewing” din serialul Dallas. Ca eleganţă şi rafinament, a impresionat un Bentley din 1959, cu capacitate de 5.000 cmc şi 150 CP, dar cu un consum mult mai… economic decât Buick-ul american: “doar” 25-26 litri la suta de km.

Retroparada primavara TM_a9Retroparada primavara TM_a10

Buick Century Eight – fabricat de General Motors, USA 1939. Motor 8 cilindri în linie, cilindree 5.247 cmc, putere 110 kW. Tracţiune spate, cutie viteze 3+1 manual. Combustibil – benzină, viteza maximă 168 km/h. Caroserie – berlina 4 uşi, suspensie arcuri elicoidale. Dimensiuni 5,0X1,75X1,7 m. Masa 1.777 kg. Proprietar – Cosmin Goian, Timişoara.

LOGO Retro Parada Primavara TM 18

LOGO Retro Parada Primavara TM 19

LOGO Retro Parada Primavara TM 20

LOGO Retro Parada Primavara TM 21

Deşi majoritatea maşinilor expuse valorează sume în euro formate din cinci cifre, iar întreţinerea lor nu e la îndemâna oricui, proprietarii sunt gata la orice sacrificii pentru a le aduce în starea în care au părăsit uzinele fabricilor constructoare. La ora 12.30, maşinile de epocă s-au încolonat pentru un tur prin Timişoara, cu revenire la Catedrală. (Cristian Ghinea)

RPT 2013 01RPT 2013 02RPT 2013 03RPT 2013 04

Retroparada primavara TM_a1Retroparada primavara TM_a2Retroparada primavara TM_a3Retroparada primavara TM_a4Retroparada primavara TM_a5Retroparada primavara TM_a6Retroparada primavara TM_a8Retroparada primavara TM_a7

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

Retro Parada Toamnei a reunit la Timişoara peste 20 de vehicule istorice impecabil restaurate

Sâmbătă, 20 octombrie 2012, pe o vreme foarte frumoasă, a avut loc la Timişoara „Retro Parada Toamnei” – expoziţia automobilelor de epocă, organizată de clubul Retromobil Romania. Proprietarii de maşini istorice şi-au expus cu mândrie vehiculele, unele vechi şi de peste 70 de ani, la parcarea Bastion-Cetate, între orele 9.30 şi 12.00. După ora prânzului, automobilele „vintage” s-au încolonat pentru o scurtă paradă pe străzile Timişoarei.

Printre vedetele expoziţiei s-au numărat câteva autombile americane din perioada anilor 50-70. Un Buick Roadmaster din 1956, botezat „Elvis”, automobil din segmentul de lux, a fost unul dintre cele mai admirate de către public. Buick-ul aparţine arhitectului Valentin Luca din Timişoara, care ne-a declarat: „Automobilul a fost făcut la comandă specială pentru demintari de rang înalt ai statului român. În oraş, consumă pînă la 24 de litri. Seria de care vorbeam a fost de numai trei automobile – absolut identice şi de culoare neagră”.

O altă „frumoasă americană” este un Mercury Monarch din anul 1979. Maşina a aparţinut unui colonel din forţele NATO staţionate în Germania şi a fost adusă în Timişoara din Frankfurt pe Main. Are o capacitate cilindrică de peste 5.000 cmc, consumă pînă la 22 litri de benzină în oraş şi merge perfect. „Monarch”-ul face parte din segmentul limuzinelor de lux şi aparţine chiar organizatorului expoziţiei, dl. Vlad Capotescu.

Cel mai vechi exponat a fost un Mercedes 170B, fabricat în 1939, care a prins războiul în anii ‘40 la Bucureşti, iar cel mai valoros, un Bentley S1 model 1959 importat din Anglia, fratele geamăn al Rolls-ului Silver Ghost. Cel mai lung vehicul (5,7 metri) a fost un Cadillac Eldorado din 1973, ultimul de astfel de dimensiuni dinaintea crizei petrolului de la mijlocul anilor ‘70. Au mai fost expuse un superb Ford Mustang din 1964, un Renault 10 Major din 1965, un Citroen Traction Avant din 1952, restaurat ca la carte, dar şi maşini din era comunistă, precum Dacia 1410 Sport, Dacia 1300 „standard” din 1981sau Skoda 120 L din 1979 al cărei proprietar, Paul Szkladany, a restaurat-o ca la ieşirea pe porţile uzinei.

Retromobil Club Romania a fost înfiinţată la Bucureşti în 1998 de un grup de posesori de maşini istorice. Filiala Timişoara cuprinde judeţele Timiş, Arad şi Bihor. După intrarea României în UE, Retromobil Clubul Român face parte din FIVA, Federaţia Internaţională de Vehicule Istorice. În prezent, participăm la cel puţin zece evenimente anuale la nivel naţional, dintre care Retro Parada Primăverii şi Retro Parada Toamnei, care au loc simultan în 15 oraşe din ţară, sunt foarte gustate de public. Din fericire, conform legii, posesorii automobilelor de epocă atestate nu mai plătesc impozite şi sunt scutiţi de taxa de primă înmatriculare. Dar asta compensează doar o mică parte din sumele necesare restaurărilor conform originalului”, ne-a declarat Vlad Capotescu, preşedintele Retromobil Clubului din Timişoara. Din cei 40-50 de timişoreni care deţin automobile de epocă, doar 20 au maşini complet funcţionale, restul fiind în diverse stadii de restaurare. (Cristian Ghinea)

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Străbunici aranjate şi cochete, ca în prima tinereţe

Prin old-timer se înţelege un automobil care are mult de trei decenii de la data fabricaţiei şi care se ţine încă bine, fiind îngrijit de regulă de un pasionat al maşinilor de epocă. Autovehicule care au supravieţuit războaielor sau intemperiilor, uitate prin vreun hambar sau abandonate la marginea vreunui cimitir de maşini, trăiesc o nouă viaţă în cadrul autocluburilor cum ar fi Retromobilul românesc, ce fiinţează pe lângă ACR. Orice paradă a automobilelor clasice (fie că e vorba de cele din anii 50-60, fie că e vorba de cele din „epoca de aur” a automobuilului, din anii 20-30), este un eveniment în sine. Însă atunci când la paradă se înşiră, cochete şi aranjate ca în prima lor tinereţe, „străbunicile” de la începutul secolului XX, evenimentul este de-a dreptul senzaţional.

Maşinile oldie dau culoare Timişoarei. Sâmbătă, 24 iunie 2006, la Iulius Mall, timişorenii au avut parte de un eveniment inedit : parada automobilelor de epocă, organizată de renumitul club de colecţionari din Ungaria – Veteran Auto Club. Renumele clubului este pe deplin justificat : cei 24 de membri posedă peste 100 de maşini, fiecare având o valoare inestimabilă, în primul rând istorică. Domnul Kisapati Istvan, preşedintele Veteran Auto Club, ne-a declarat înaintea deschiderii oficiale a paradei: “Noi ne iubim maşinile, nu le închiriem nici pentru nunţi, nici pentru videoclipuri sau filme de epocă. Ele nu sunt de vânzare şi, tinând cont de asta, nu ne propunem să afişăm preţurile acestor automobile. Atâţia bani am investit în ele, încât nu cred că le-am putea vinde vreodată pentru a recupera investiţia. O investiţie în multă muncă, nervi, răbdare, timp şi, bineînţeles, bani. La refacerea lor, am folosit imagini de epocă, fotografii, reclame, desene găsite prin muzeelede profil din Europa. Ajunge să vă spun că restaurarea minoră a unui Mercedes 10/40/65 din 1922 sau unui Mercedes 170V Cabrio din 1937 costă mai mult ca un exemplar nou”.

Un adevărat colecţionar are fler. „Noi am vrut să prezentăm la Timişoara evoluţia automobilului ca tehnică, dar şi din punct de vedere al confortului. Majoritatea maşinilor noastre sunt din anii 1904 – 1945. Fiecare maşină adusă aici are istoria ei: pierdută la jocuri de noroc, abandonată, găsită într-un şopron etc. Văzând carcasele ruginite, mulţi nu-şi dau seama ce valoare extraordinară au unele din acele „rable”. Un adevărat colecţionar nu trebuie să aibă numai bani, ci şi fler” – a mai spus dl. Kisapati.

Pe platforma Iulius Mall din Timişoara, dar şi la demisolul super-marketului au fost expuse 20 de automobile şi patru motociclete. Cea mai veche maşină a fost un De Dion Bouton din 1903 (!), iar cea mai „tânără”, un Volkswagen Carman Ghia din 1963. Sunt maşini care nu stau în garaj, ci fac într-un an deplasări de 1000-1500 km, până în Slovacia sau în Austria. Turul Euroregiunii DKMT este un traseu parcurs cu regularitate, fiecare colecţionar făcând un titlu de glorie din trecerea liniei de finish a cursei. Veteranii din Ungaria au mai fost la Timişoara în anul 2001, cu un lot de 30 de automobile.

Rolls Royce căzut la datorie. De altfel, drumul de la Szeged la Timişoara a fost făcut de majoritatea old-timerelor pe patru roţi. Cu toată ambiţia piloţilor, două dintre „bunicuţe” au fost învinse de căldură şi a trebuit să fie trimise înapoi: este vorba de un Fiat Wien 510 şi un… Rolls Royce Phantom!

Dintre cele ajunse la destinaţie, cele mai admirate au fost: impresionanta limuzină Mercedes 15/70/100 din 1927 cu roţi cu spiţele din lemn lăcuit, o adevărată regină a cailor putere. Maşina era un motor de 6 cilindri, capacitate cilindrică de 4.000 cmc, 100 de cai putere şi o viteză de… 120 kmh.  Din oraşul înfrăţit Szekszard, dl. Molnar Muhely a venit cu un legendar old-timer – Ford model T, din care s-au fabricat, în perioada 1908-1927, nu mai puţin de 15.176.888 exemplare, record bătut abia în 1972 de „broscuţa” Volkswagen. Maşina d-lui Molnar este din 1917 şi nu are starter electric, fiind pornită cu manivela. La probă însă, surpriză: motorul în 4 cilindri (2800 cmc, 20 CP) merge brici, chiar dacă viteza maximă este de… 65 km pe oră.

 O cabrioletă din 1903 şi un preşedinte CJT model… 2006. Printre admiratorii celei mai vechi maşini – un De Dion Bouton din 1903, cu motor de 900 cmc, 8 cai putere şi 1 (un) cilindru – se afla şi preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Constantin Ostaficiuc. Foarte relaxat, în pantaloni scurţi şi cu ochelari de soare, preşedintele CJT compara cu voce tare viteza modelului 1903 (45 km pe oră) cu a suratei sale mai recente, un De Dion model 1911, care dezvolta 60 km pe oră. Altă viaţă!

Un model unic în lume! În afară de jurnaliştii prezenţi la conferinţa de presă, nimeni nu a ştiut că adevărata vedetă a expoziţiei era un Corre 1904, capacitate 2.500 cmc, 22 CP şi o viteză maximă de 80 kmh. Motivul? Cabrioleta respectivă, de fabricaţie englezească, este unicat pe plan mondial! Maşina este proprietatea d-lui Kisapati Istvan din Szeged, care ne-a declarat: „Am cheltuit o grămadă de timp cu ea, restaurând-o de la caroserie la tapiserie. Are un motor cu patru cilindri care merge şi azi, cu acel zumzet caracteristic care-mi umple inima de plăcere. De 25 de ani mă ocup personal de această maşină, sunt şi mecanic auto, nu numai om de afaceri, vă rog să vă uitaţi la mâinile mele!”

În necunoştinţă de cauză, vizitatorii au dat buluc însă la sectorul… moto, atraşi de două nume legendare de peste ocean: motocicletele Harley Davidson şi Indian, simboluri ale libertăţii americane, ambele modele datând din 1928. Harley Davidson cu cei 18 cilindri şi capacitatea de 1000 cmc, putea dezvolta 110 kmh, o viteză ameţitoare pentru sfârşitul anilor 20. Alături de acestea, un Puch austriac, un Rad din 1924 şi un velociped de dinainte de 1900 completau sectorul moto-velo.

Modele dispărute şi… gusturi feminine actuale. Interesante au fost şi câteva reprezentante ale unor firme dispărute: un Magosix din 1929 (prima maşină maghiară, azi raritate), un splendid Wanderer 1936 (un fel de strămoş al lui Audi) şi o Lagonda din 1928, care, cu ai săi 14 cai putere, mergea ca vântul, cu 75 km pe oră.

Îmbulzeală mare în după amiaza de sâmbătă, de Sânziene, la Iulius Mall… Multe fete însoţite de prieteni doreau să se fotografieze cu maşinile. Cele mai multe dialoguri urmau acelaşi tipic. Ei: „uite dragă, acolo, cu Mercedesul acela din 1937. Nu vrei? E Mercedes, mă!” Ele: „Şi ce dacă? Vreau cu maşinuţa asta roşie!” (n.r. – „maşinuţa roşie” era fabricată după anul 2000 şi nu făcea parte din expoziţie). „Uite, asta are osiile din lemn!” „Măi fată, ălea nu-s osii!”; „P-asta am văzut-o pe Discovery, la Jay Leno!” „Ce vorbeşti, p-asta o fi visat-o Jay Leno!” etc. etc. Doritorii au putut să-şi inscripţioneze un tricou imprimat cu poza lor alături de maşina favorită, pentru numai 20 de lei, evident noi. Voia bună şi atmosfera retro au continuat până duminică la ora 12, când maşinile de epocă au făcut o mică plimbare în parcarea de la mall, după care s-au încolonat cuminţi, luând direcţia vamei Cenad.

Cristian Ghinea – publicat în „Redeşteptarea” Lugoj

Galerie foto

Un comentariu la “Vintage cars parade

  1. Pune mânuţa pe fotografie şi vei afla ce model reprezintă!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s